Publikationen des DZLM
Zeitschriftenartikel
Submitted
In Press
Sprachlich inklusiv unterrichten lernen – Konzept und Wirksamkeit einer fachdidaktischen Lehrveranstaltung.
Herausforderung Lehrer_innenbildung – Zeitschrift zur Konzeption, Gestaltung und Diskussion (HLZ).
(In Press).
2020
Basic conditions of early mathematics education – a comparison between Germany, Taiwan and Switzerland.
International Journal of Science and Mathematics Education. DOI:10.1007/s10763-019-10044-x.
(2020, online first).
Frei verfügbare Materialien für Unterricht und Fortbildung: Stochastik verständnisorientiert unterrichten.
Stochastik in der Schule, 40 (1), 10-17.
(2020).
A Framework for Explaining Teachers’ Diagnostic Judgements by Cognitive Modeling (DiaCoM).
Teaching and Teacher Education, 91. DOI:10.1016/j.tate.2020.103059.
(2020).
Förderung diagnostischer Kompetenz von Lehrkräften bei Aufgaben der Bruchrechnung.
Herausforderung Lehrer*innenbildung, 3 (1), 492–509. DOI:https://doi.org/10.4119/hlz-3167 .
(2020).
2019
Facilitators’ adaptation practices of curriculum material resources for professional development courses.
International Journal of STEM Education, 6 (24), 1–18. DOI:10.1186/s40594-019-0177-0.
(2019).
Which research can support PD facilitators? Strategies for content-related PD research in the Three-Tetrahedron Model.
Journal of Mathematics Teacher Education, 22 (4), 407–425. DOI:10.1007/s10857-019-09434-3.
(2019).
Vertiefung, Erweiterung und Verbindung von Wissensbereichen im Kontext der Planung einer Fortbildungsveranstaltung zum Thema ‚Rechenschwierigkeiten’.
Journal für Mathematik-Didaktik, 40 (2), 227–253. DOI:10.1007/s13138-019-00143-1.
(2019).
Investigating and promoting teachers’ expertise for language-responsive mathematics teaching.
Mathematics Education Research Journal, 31 (4), 367–392. DOI:10.1007/s13394-019-00258-1 .
(2019).
Mathematical pedagogical content knowledge of early childhood teachers – A standardized situation-related measurement approach.
ZDM Mathematics Education. DOI:10.1007/s11858-019-01103-2.
(2019, online first).
Measuring teachers’ competence to monitor student interaction in collaborative learning settings.
Unterrichtswissenschaft, 47, (S. 177–199). DOI:10.1007/s42010-019-00047-6.
(2019).
If a Student Thinks," I'm Not a Math Person", Do Preservice Teachers Notice?.
European Journal of Science and Mathematics Education, 7 (1), 32–49.
(2019).
Make it relevant! How prior instructions foster the integration of teacher knowledge.
Instructional Science, 1–29. DOI:10.1007/s11251-019-09497-y.
(2019).
Mathematics is Practice or Argumentation: Mindset Priming Impacts Principle- and Procedure-Orientation of Teachers’ Explanations.
Journal of Experimental Psychology: Applied, 25 (4), 618–648. DOI:10.1037/xap0000227.
(2019).
Gemeinsame Lernumgebungen entwickeln (GLUE), ein Blended-Learning Fortbildungskonzept für den inklusiven Mathematikunterricht.
Qualifizierung für Inklusion. DOI:10.21248/qfi.7.
(2019).
2018
Students’ and teachers’ focus of attention in classroom interaction – subtle sources for the reproduction of social disparities.
Mathematics Education Research Journal, 30 (3), 299–323. DOI:10.1007/s13394-017-0234-2.
(2018).
Compiling video cases to support PD facilitators in noticing productive teacher learning.
International Journal of STEM Education, 5 (50), 1–16. DOI:10.1186/s40594-018-0147-y.
(2018).
Enhancing and analyzing kindergarten teachers’ professional knowledge for early mathematics education.
Journal of Mathematical Behavior, 51, 109–117. DOI:10.1016/j.jmathb.2018.01.002.
(2018).
Problemlösen lehren lernen – Effekte einer Lehrerfortbildung auf die prozessbezogenen mathematischen Kompetenzen von Schülerinnen und Schülern.
Journal für Mathematik-Didaktik, 39 (2), 227–256. DOI:10.1007/s13138-017-0121-0.
(2018).
Combining material- and community-based implementation strategies for scaling up: the case of supporting low-achieving middle school students (online first).
Educational Studies in Mathematics. DOI:10.1007/s10649-018-9835-2.
(2018).
2017
Including students’ diverse perspectives on classroom interactions into video-based professional development for teachers.
Journal of Mathematics Teacher Education, 20 (5), 497–513. DOI:10.1007/s10857-017-9382-2.
(2017).
Deepening prospective mathematics teachers’ diagnostic judgements: Interplay of videos, focus questions and didactic categories.
Journal of Science and Mathematics Education, 5 (3), 222–242.
(2017).
Interventionsstudie zur Entwicklung mathematikbezogener Einstellungen frühpädagogischer Fachpersonen.
Frühe Bildung, 6, 67–73. DOI:10.1026/2191-9186/a000310.
(2017).
Mathematics-related competence of early childhood teachers visiting a continuous professional development course: An intervention study.
Mathematics Teacher Education and Development, 19 (3), 76–93.
(2017).
Überzeugungen zum Technologieeinsatz im Mathematikunterricht: Entwicklung eines Messinstruments für Lehramtsstudierende und Lehrkräfte.
mathematica didactica , 40 (1), S. 19-35.
(2017).
2016
Assistance of students with mathematical learning difficulties: how can research support practice?.
ZDM – Mathematics Education, 48 (5), 633–649. DOI:10.1007/s11858-016-0800-1.
(2016).
Mathematikdidaktische Kompetenz von Fachkräften im Elementarbereich – ein theoriebasiertes Kompetenzmodell.
Journal für Mathematik-Didaktik, 37 (2), 263–287. DOI:10.1007/s13138-015-0083-z.
(2016).
Teachers’ perception, interpretation, and decision-making: A systematic review of empirical mathematics education research.
ZDM Mathematics Education, 48 (1–2), 1–27. DOI:10.1007/s11858-016-0775-y.
(2016).
2015
Adaptive Förderung zur Vorbereitung auf den Übergang vom Elementar- in den Primarbereich am Beispiel des Bereichs Mathematik.
Frühe Bildung, 4 (1), 11–16. DOI:10.1026/2191-9186/a000188.
(2015).
Design Research with a focus on learning processes – an overview on achievements and challenges.
ZDM Mathematics Education, 47 (6), 877–891. DOI:10.1007/s11858-015-0722-3.
(2015).
Die DZLM-Gestaltungsprinzipien für Fortbildungen.
Journal für Mathematik-Didaktik, 36 (2), 259–284. DOI:10.1007/s13138-015-0076-y.
(2015).
Die Entwicklung eines Instruments zur kategorialen Beurteilung der Entwicklung diagnostischer Kompetenzen von Lehrkräften im Bereich Funktionen.
Journal für Mathematik-Didaktik, 36 (2), 315–338. DOI:10.1007/s13138-015-0079-8.
(2015).
Effective CPD on a large scale: examining the development of multipliers.
ZDM Mathematics Education, 47 (1), 13–25. DOI:10.1007/s11858-014-0644-5.
(2015).
Evidence-based CPD: Scaling up sustainable interventions.
ZDM Mathematics Education, 47 (1), 1–12. DOI:10.1007/s11858-015-0682-7.
(2015).
Examining mathematics mentor teachers’ practices in professional development courses on teaching data analysis: implications for mentor teachers’ programs.
ZDM Mathematics Education, 47 (1), 39–51. DOI:10.1007/s11858-014-0663-2.
(2015).
How to elaborate what teachers should learn? Five steps for content specification of professional development programs, exemplified by “moves supporting participation in classroom discussions”.
Journal für Mathematik-Didaktik, 36 (2), 233–257. DOI:10.1007/s13138-015-0075-z.
(2015).
Lehrerfortbildung Mathematik – Konzepte und Wirkungsforschung [Themenheft].
Journal für Mathematik-Didaktik, 36 (2).
(2015).
Lehrerfortbildung Mathematik – Konzepte und Wirkungsforschung – Editorial.
Journal für Mathematik-Didaktik, 36 (2), 191–194. DOI:10.1007/s13138-015-0080-2.
(2015).
Promoting secondary teachers’ diagnostic competence with respect to functions: development of a scalable unit in continuous professional development.
ZDM Mathematics Education, 47 (1), 53–64. DOI:10.1007/s11858-014-0647-2.
(2015).
Scaling CPD through professional learning communities: Development of teachers’ self-efficacy in relation to collaboration.
ZDM Mathematics Education, 47 (1), 27–38. DOI:10.1007/s11858-015-0673-8.
(2015).
Evidence-based CPD: Scaling up sustainable interventions [Themenheft].
ZDM Mathematics Education, 47 (1).
(2015).
Variations of in-service training for primary mathematics teachers: an empirical study.
ZDM Mathematics Education, 47 (1), 65–77. DOI:10.1007/s11858-014-0639-2.
(2015).
Verborgene Bedingungs- und Gelingensfaktoren bei Fortbildungsmaßnahmen der Lehrerbildung Mathematik.
Journal für Mathematik-Didaktik, 36 (2), 195–232. DOI:10.1007/s13138-015-0078-9.
(2015).
Konferenzbeitrag
In Press
Analyzing attitude towards learning and teaching mathematics in members of professional learning communities – a case study.
In U. T. Jankvist, M. van den Heuvel-Panhuizen & M. Veldhuis (Hrsg.), Proceedings of the 11th Conference of the European Society for Research in Mathematics Education. Utrecht, Netherlands: Utrecht University and ERME.
(In Press).
Retrospective competence assessment in a PD course on teaching statistics with digital tools in upper secondary schools.
In U. T. Jankvist, M. van den Heuvel-Panhuizen & M. Veldhuis (Hrsg.), Proceedings of the Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. Utrecht, Niederlande: Freudenthal Group & Freudenthal Institute, Utrecht University und ERME.
(In Press).
2019
An in-service training to support teachers of different professions in the implementation of 'inclusive education' in the mathematics classroom.
Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. Utrecht University, Feb 2019, Utrecht, Netherlands. hal-02431487.
(2019).
2018
Are teachers’ language views connected to their diagnostic judgments on students’ explanations?.
In E. Bergqvist, M. Österholm, C. Granberg & L. Sumpter (Hrsg.), Proceedings of the 42nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, S. 11–18. Umeå: PME.
(2018).
Developments of teachers’ knowledge facets in teaching statistics with digital tools measured with retrospective self-assessment..
In M. Alejandra Sorto, A. White & L. Guyot (Hrsg.), Looking back, looking forward. Proceedings of the Tenth International Conference on Teaching Statistics (ICOTS10, July, 2018), Kyoto, Japan. Voorburg, The Netherlands: International Statistical Institute.
(2018).
What kind of content remains in memory after a continuous professional development for statistics? Results of an interview study.
In M. Alejandra Sorto, A. White & L. Guyot (Hrsg.), Proceedings of the Tenth International Conference on Teaching Statistics (ICOTS10, July, 2018), Kyoto, Japan. Voorburg, The Netherlands: International Statistical Institute.
(2018).
2017
Design principles and domains of knowledge for the professionalization of teachers and facilitators - Two examples from the DZLM for upper secondary teachers.
In S. Zehetmeier, B. Rösken-Winter, D. Potari & M. Ribeiro (Hrsg.), Proceedings of the Third ERME Topic Conference on Mathematics Teaching, Resources and Teacher Professional Development, S. 16–34. Berlin: Humboldt-Universität zu Berlin / HAL.
(2017).
Fortbildungen von Grundschullehrkräften im Bereich der Stochastik – Qualitative Untersuchung von qualifikationsheterogenen Lerngruppen [Abstract].
In U. Kortenkamp & A. Kuzle (Hrsg.), GFD-KOFADIS-Tagung „Fachdidaktische Forschung zur Lehrerbildung", S. 52–53. Freiburg.
(2017).
Linking face-to-face and distance phases in professional teacher training - an explorative research.
In S. Zehetmeier, B. Rösken-Winter, D. Potari & M. Ribeiro (Hrsg.), Proceedings of the Third ERME Topic Conference on Mathematics Teaching, Resources and Teacher Professional Development, S. 341–342. Berlin: Humboldt-Universität zu Berlin.
(2017).
Professionalisierungsforschung anhand von Lehrerfortbildungen für Stochastik in der Gymnasialen Oberstufe [Abstract].
In U. Kortenkamp & A. Kuzle (Hrsg.), GFD-KOFADIS-Tagung „Fachdidaktische Forschung zur Lehrerbildung", S. 34–36. Freiburg.
(2017).
Structure of early childhood educators math-related competence.
In B. Kaur, W. K. Ho, T. Lam Toh & B. Heng Choy (Hrsg.), Proceedings of the 41st Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, 2, S. 185–192. Singapore: PME.
(2017).
Upper secondary teachers’ stages of concern related to curricular innovations before and after a professional development course on teaching probability and statistics including the use of digital tools.
In T. Dooley & G. Gueudet (Hrsg.), Proceedings of the Tenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, S. 2804–2811. Dublin, Ireland: DCU Institute of Education and ERME.
(2017).
Design Research with a focus on content-specific professionalization processes: The case of noticing students’ potentials.
In S. Zehetmeier, B. Rösken-Winter, D. Potari & M. Ribeiro (Hrsg.), Proceedings of the Third ERME Topic Conference on Mathematics Teaching, Resources and Teacher Professional Development, S. 96–105. Berlin: Humboldt-Universität zu Berlin / HAL.
(2017).
2015
The practice of out-of-field teaching in mathematics classrooms - a german case study.
In L. Sumpter (Hrsg.), MAVI-20 Conference, S. 77–88. Falun: Högskolan Dalarna University Press.
(2015).
Professional qualification of teacher tandems conceptually combined with lessons development.
In K. Maaß, B. Barzel, G. Törner, D. Wernisch, E. Schäfer & K. Reitz-Koncebovski (Hrsg.), Educating the educators: international approaches to scaling-up professional development in mathematics and science education, S. 267–278. Münster: WTM-Verlag.
(2015).
A protocol for analysing mathematics teacher educators’ practices.
In K. Krainer & N. Vondrova (Hrsg.), Proceedings of the CERME 9, S. 2847–2853. Prag: Charles University in Prague, Faculty of Education and ERME.
(2015).
Using video recordings of ones own lessons – supporting teachers by coaching lessons development.
In K. Maaß, B. Barzel, G. Törner, D. Wernisch, E. Schäfer & K. Reitz-Koncebovski (Hrsg.), Educating the educators: international approaches to scaling-up professional development in mathematics and science education, S. 255–258. Münster: WTM-Verlag.
(2015).
2014
Designing and Implementing an Alternative Teaching Concept within a Continuous Professional Development Course for German Secondary School Teachers.
Sustainability in statistics education. Proceedings of the Ninth International Conference on Teaching Statistics (ICOTS9, July, 2014), Flagstaff, Arizona, USA, S. 1–6. Flagstaff, Arizona, USA: International Statistical Institute.
(2014).
The Practice of Out-of-Field Teaching in Mathematics Classrooms.
In L. Hobbs & G. Törner (Hrsg.), TAKING AN INTERNATIONAL PERSPECTIVE ON "OUT-OF-FIELD" TEACHING: Proceedings and Agenda for Research and Action from the 1st Teaching Across Specialisations (TAS) Collective Symposium, S. 33–34. Portugal.
(2014).
TAS and the German Context: A Summary of Germany’s dealings with TAS.
In L. Hobbs & G. Törner (Hrsg.), TAKING AN INTERNATIONAL PERSPECTIVE ON "OUT-OF-FIELD" TEACHING: Proceedings and Agenda for Research and Action from the 1st Teaching Across Specialisations (TAS) Collective Symposium, S. 5–7. Portugal.
(2014).
Underqualified Mathematics Teachers or Out-of-Field-Teaching in Mathematics in Germany - The Cultural Framework.
In L. Hobbs & G. Törner (Hrsg.), TAKING AN INTERNATIONAL PERSPECTIVE ON "OUT-OF-FIELD" TEACHING: Proceedings and Agenda for Research and Action from the 1st Teaching Across Specialisations (TAS) Collective Symposium, S. 15–16. Portugal.
(2014).
The Use of Technology in a Mentor Teacher Course in Statistics Education.
Sustainability in statistics education. Proceedings of the Ninth International Conference on Teaching Statistics (ICOTS9, July, 2014), Flagstaff, Arizona, USA, S. 1–6. Flagstaff, Arizona, USA: International Statistical Institute.
(2014).
2013
Needs-based mathematics teachers’ continuous professional development.
Proceedings of the 37th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. Kiel: PME.
(2013).
Out-of-field Teaching Mathematics Teachers and the Ambivalent Role of Beliefs - A First Report from Interviews.
In M. S. Hannula, P. Portaankorva-Koivisto, A. Laine & L. Näveri (Hrsg.), Current state of research on mathematical beliefs XVIII. Proceedings of the MAVI-18 Conference, S. 341–355. Helsinki, Finland.
(2013).
2012
Approaches to mathematics teachers professional development – a northern european perspective.
In G. Helga Gunnarsdóttir (Hrsg.), Proceedings of NORMA 11, the sixth Nordic conference on mathematics education, S. 679–685. Reykjavik: University of Iceland Press.
(2012).
Professional Development for teaching probabilty and inference statistics with digital tools at upper secondary level.
Paper presented at the 13th International Congress on Mathematics Education. Hamburg.
Professional development leaders’ priorities of content and their views on participant-orientation.
Paper presented at the 13th International Congress on Mathematics Education. Hamburg.
Professional qualification conceptually combined with lesson development.
Paper presented at the 13th International Congress on Mathematics Education. Hamburg.
Buchkapitel
Submitted
Ffunt@OWL – Konzept und Gestaltungsprinzipien zur Qualifizierung fachfremd Mathematik unterrichtender Lehrkräfte der Sekundarstufe I.
In R. Porsch & B. Rösken-Winter (Hrsg.), Fremd im Fach: Professionelles Handeln im MINT-Unterricht. Beiträge zur Forschung und Praxis des fachfremden Unterrichtens in Deutschland.
(Submitted).
Lehrerbildung und Professionalisierungsforschung im Fach Mathematik (Sekundarstufe).
In C. Cramer, J. König, M. Rothland & S. Blömeke (Hrsg.), Handbuch Lehrerbildung. Bad Heilbrunn/Stuttgart: Klinkhardt/UTB.
(Submitted).
In Press
Fortbildungsdidaktische Qualitätsentwicklung durch gegenstandsbezogene Design-Research-Prozesse – Einblicke am Beispiel-Gegenstand der Potentialförderung.
In R. Koerber & B. Groot-Wilken (Hrsg.), Fortbildungsqualität. Münster: Waxmann.
(In Press).
Beliefs of teachers concerning teaching and learning with digital technology in upper secondary level in mathematics.
In C. Andrà, D. Brunetto & F. Martignone (Hrsg.), Theorizing and Measuring Affect in Mathematics Teaching and Learning. Cham, Schweiz: Springer.
(In Press).
2020
Mathematiklernen im Übergang - Kind- und Fachorientierung im Blick.
In S. Pohlmann-Rother, U. Franz & S. D. Lange (Hrsg.), Kooperation von KiTa und Grundschule. Band 1: Einblicke in die Forschung - Perspektiven für die Praxis. 2. überarbeitete und erweiterte Auflage, 206-229. Köln: Carl Link-Verlag.
(2020).
Kohärenz und Professionsorientierung in der universitären Lehrerbildung. Hochschuldidaktische Impulse durch das 4C/ID-Modell.
In J. Kreutz, T. Leuders & K. Hellmann (Hrsg.), Professionsorientierung in der Lehrerbildung. Kompetenzorientiertes Lehren nach dem 4-Component- Instructional-Design-Modell, (S. 7–24). Wiesbaden: Springer Fachmedien.
(2020).
2019
Design-Research in der gegenstandsspezifischen Professionalisierungsforschung – Ansatz und Einblicke in Vorgehensweisen und Resultate am Beispiel „Sprachbildend Mathematik unterricht lernen".
In T. Leuders, E. Christophel, M. Hemmer, F. Korneck & P. Labudde (Hrsg.), Fachdidaktische Forschung zur Lehrerbildung, 11–34. Münster: Waxmann.
(2019).
Systemische Unterrichtsentwicklung durch Professionelle Lerngemeinschaften am Beispiel einer Stochastik-Fortbildungsreihe.
In K. Kansteiner, C. Stamann, C. G. Buhren & P. Theurl (Hrsg.), Professionelle Lerngemeinschaften als Entwicklungsinstrument im Bildungswesen, 190-200. Weinheim: Juventa.
(2019).
Der Herausforderung der Digitalisierung im Mathematikunterricht in Fortbildungen begegnen.
In A. Büchter, M. Glade, R. Herold-Blasius, M. Klinger, F. Schacht & P. Scherer (Hrsg.), Vielfältige Zugänge zum Mathematikunterricht, (S. 281-294). Wiesbaden: Springer Spektrum.
(2019).
Lernstandsdiagnosen - Wann ist externe Diagnoseunterstützung nützlich?.
In C. G. Buhren, G. Klein & S. Müller (Hrsg.), Handbuch Evaluation in Schule und Unterricht , (S. 166–183). Weinheim, Basel: Beltz.
(2019).
Supporting the mathematical learning processes by means of maths conferences and maths language tools.
In M. van den Heuvel-Panhuizen (Hrsg.), International Reflections on the Netherlands Didactics of Mathematics. Visions on and Experiences with Realistic Mathematics Education. ICME-13 Monographs, 229–254.
(2019).
Mathematik selbst entdecken – ein Fortbildungskurs zur Förderung prozessbezogener Kompetenzen.
In R. Porsch & B. Rösken-Winter (Hrsg.), Professionelles Handeln im fachfremd erteilten Mathematikunterricht, (S. 169–193). Wiesbaden: Springer Spektrum.
(2019).
2018
Das Deutsche Zentrum für Lehrerbildung Mathematik – DZLM.
In R. Biehler, T. Lange, T. Leuders, B. Rösken-Winter, P. Scherer & C. Selter (Hrsg.), Mathematikfortbildungen professionalisieren – Konzepte, Beispiele und Erfahrungen des Deutschen Zentrums für Lehrerbildung Mathematik, 7–39. Wiesbaden: Springer Spektrum.
(2018).
EmMa – Fortbildung für elementarpädagogische Fachperson zur frühen mathematischen Bildung.
In R. Biehler, T. Lange, T. Leuders, B. Rösken-Winter, P. Scherer & C. Selter (Hrsg.), Mathematikfortbildungen professionalisieren – Konzepte, Beispiele und Erfahrungen des Deutschen Zentrums für Lehrerbildung Mathematik, 417–434. Wiesbaden: Springer Spektrum.
(2018).
Fachliche Qualifizierung von Lehrpersonentandems mit Unterstützung von Unterrichtsentwicklung konzeptionell verbinden.
In R. Biehler, T. Lange, T. Leuders, B. Rösken-Winter, P. Scherer & C. Selter (Hrsg.), Mathematikfortbildungen professionalisieren. Konzepte, Beispiele und Erfahrungen des Deutschen Zentrums für Lehrerbildung Mathematik, 59–78. Wiesbaden: Springer Spektrum.
(2018).
Ffunt@OWL – Ein Zertifikatskurs für fachfremd Mathematik unterrichtende Lehrpersonen.
In R. Biehler, T. Lange, T. Leuders, B. Rösken-Winter, P. Scherer & C. Selter (Hrsg.), Mathematikfortbildungen professionalisieren. Konzepte, Beispiele und Erfahrungen des Deutschen Zentrums für Lehrerbildung Mathematik, 341–362. Wiesbaden: Springer Spektrum.
(2018).
Fortbilden lernen – ein mathematikdidaktisches Qualifizierungskonzept für Multiplikatorinnen und Multiplikatoren.
In R. Biehler, T. Lange, T. Leuders, B. Rösken-Winter, P. Scherer & C. Selter (Hrsg.), Mathematikfortbildungen professionalisieren. Konzepte, Beispiele und Erfahrungen des Deutschen Zentrums für Lehrerbildung Mathematik, 207–224. Wiesbaden: Springer Spektrum.
(2018).
Geometrie dynamisch interpretieren und kompetenzorientiert unterrichten – Konzept und Evaluation der viertägigen Fortbildungsreihe Geometrie kompakt.
In R. Biehler, T. Lange, T. Leuders, B. Rösken-Winter, P. Scherer & C. Selter (Hrsg.), Mathematikfortbildungen professionalisieren. Konzepte, Beispiele und Erfahrungen des Deutschen Zentrums für Lehrerbildung Mathematik, 117–141. Wiesbaden: Springer Spektrum.
(2018).
Kompetenzorientierter Mathematikunterricht in der Grundschule – ein Qualifizierungskurs für Multiplikatorinnen und Multiplikatoren.
In R. Biehler, T. Lange, T. Leuders, B. Rösken-Winter, P. Scherer & C. Selter (Hrsg.), Mathematikfortbildungen professionalisieren. Konzepte, Beispiele und Erfahrungen des Deutschen Zentrums für Lehrerbildung Mathematik, 165–188. Wiesbaden: Springer Spektrum.
(2018).
Konzeptionelles und Beispiele aus der Arbeit des Projekts PIKAS.
In R. Biehler, T. Lange, T. Leuders, B. Rösken-Winter, P. Scherer & C. Selter (Hrsg.), Mathematikfortbildungen professionalisieren. Konzepte, Beispiele und Erfahrungen des Deutschen Zentrums für Lehrerbildung Mathematik, 143–164. Wiesbaden: Springer Spektrum.
(2018).
Mat^3 – Offene Materialien für Mathematik-Lehrkräfte & Multiplikatorinnen und Multiplikatoren: Zwei-Ebenen-Qualifizierung für Entwicklung und Nutzung.
Projekte der BMBF-Förderung OERInfo 2017/2018. Sonderband zum Fachmagazin Synergie, 96–103. Universität Hamburg.
(2018).
Mathe kompakt – Entwicklung und Erprobung eines Kurses für Mathematik fachfremd unterrichtende Grundschullehrpersonen.
In R. Biehler, T. Lange, T. Leuders, B. Rösken-Winter, P. Scherer & C. Selter (Hrsg.), Mathematikfortbildungen professionalisieren. Konzepte, Beispiele und Erfahrungen des Deutschen Zentrums für Lehrerbildung Mathematik, 299–317. Wiesbaden: Springer Spektrum.
(2018).
Umgang mit Heterogenität im Mathematikunterricht der Grundschule – Erfahrungen und Ergebnisse einer Fortbildungsmaßnahme für Multiplikatorinnen und Multiplikatoren.
In R. Biehler, T. Lange, T. Leuders, B. Rösken-Winter, P. Scherer & C. Selter (Hrsg.), Mathematikfortbildungen professionalisieren. Konzepte, Beispiele und Erfahrungen des Deutschen Zentrums für Lehrerbildung Mathematik, 265–279. Wiesbaden: Springer Spektrum.
(2018).
Unterrichtsentwicklung und Professionalisierung im Verbund – Konzepte und Umsetzung im KOSIMA-Projekt und -Netzwerk.
In R. Biehler, T. Lange, T. Leuders, B. Rösken-Winter, P. Scherer & C. Selter (Hrsg.), Mathematikfortbildungen professionalisieren. Konzepte, Beispiele und Erfahrungen des Deutschen Zentrums für Lehrerbildung Mathematik, 249–264. Wiesbaden: Springer Spektrum.
(2018).
„Mathematik Anders Machen" (MAM) – eine subjektive Retrospektive vor dem Hintergrund des heutigen „Deutschen Zentrums für Lehrerbildung Mathematik" (DZLM).
In R. Biehler, T. Lange, T. Leuders, B. Rösken-Winter, P. Scherer & C. Selter (Hrsg.), Mathematikfortbildungen professionalisieren. Konzepte, Beispiele und Erfahrungen des Deutschen Zentrums für Lehrerbildung Mathematik, 41–55. Wiesbaden: Springer Spektrum.
(2018).
Entwicklung einer Fortbildung zu allgemeindidaktischen und fachdidaktischen Aspekten des Differenzierens.
In R. Biehler, T. Lange, T. Leuders, B. Rösken-Winter, P. Scherer & C. Selter (Hrsg.), Mathematikfortbildungen professionalisieren. Konzepte, Beispiele und Erfahrungen des Deutschen Zentrums für Lehrerbildung Mathematik, 281–297. Wiesbaden: Springer Spektrum.
(2018).
Lehren und Lernen mit digitalen Werkzeugen: Entwicklung und Durchführung einer Fortbildungsreihe.
In R. Biehler, T. Lange, T. Leuders, B. Rösken-Winter, P. Scherer & C. Selter (Hrsg.), Mathematikfortbildungen professionalisieren. Konzepte, Beispiele und Erfahrungen des Deutschen Zentrums für Lehrerbildung Mathematik, 395–416. Wiesbaden: Springer Spektrum.
(2018).
Berufsbegleitende Lehrerbildung als Profession verstehen – Konzeption eines Weiterbildungsmasterstudiengangs für Fort- und Ausbildende von Mathematiklehrpersonen.
In R. Biehler, T. Lange, T. Leuders, B. Rösken-Winter, P. Scherer & C. Selter (Hrsg.), Mathematikfortbildungen professionalisieren. Konzepte, Beispiele und Erfahrungen des Deutschen Zentrums für Lehrerbildung Mathematik, 435–452. Wiesbaden: Springer Spektrum.
(2018).
Technology-related beliefs and the mathematics classroom: Development of a measurement instrument for pre-service and in-service teachers.
In B. Rott, G. Törner, J. Peters-Dasdemir, A. Möller & J. Peters-Dasdemir (Hrsg.), Views and beliefs in mathematics education: The role of beliefs in the classroom, (pp. 233-244). Cham, Schweiz: Springer.
(2018).
Teacher Beliefs and Practice When Teaching with Technology: A Latent Profile Analysis. In Uses of Technology in Primary and Secondary Mathematics Education .
In L. Ball, P. Drijvers, S. Ladel, H-S. Siller, M. Tabach & C. Vale (Hrsg.), Uses of Technology in Primary and Secondary Mathematics Education, (pp. 409-419). Cham, Schweiz: Springer.
(2018).
Investigating the Relationship Between Prospective Elementary Teachers’ Math-Specific Knowledge Domains.
In G. J. Stylianides & K. Hino (Hrsg.), Research Advances in the Mathematical Education of Pre-service Elementary Teachers. ICME-13 Monographs , (pp. 19–35). Cham, Schweiz: Springer.
(2018).
2017
DIagnostische Kompetenzen im Mathematikunterricht – Ein Fortbildungskonzept zur kritischen Reflexion verschiedener Methoden und Instrumente.
In J. Leuders, M. Lehn, T. Leuders, S. Prediger & S. Ruwisch (Hrsg.), Mit Heterogenität im Mathematikunterricht umgehen lernen – Konzepte und Perspektiven für eine zentrale Anforderung an die Lehrerbildung, 77–89. Wiesbaden: Springer.
(2017).
Do math! – Lehrkräfte professionalisieren für das Erkennen und Fördern von Potenzialen.
In J. Leuders, M. Lehn, T. Leuders, S. Prediger & S. Ruwisch (Hrsg.), Mit Heterogenität im Mathematikunterricht umgehen lernen – Konzepte und Perspektiven für eine zentrale Anforderung an die Lehrerbildung, 223–233. Wiesbaden: Springer.
(2017).
Drei-Tetraeder-Modell der gegenstandsspezifischen Professionalisierungsforschung: Fachspezifische Verknüpfung von Design und Forschung.
Jahrbuch für Allgemeine Didaktik 2017, 159–177.
(2017).
Förderorientierte Diagnose und diagnosegeleitete Förderung.
In A. Fritz-Stratmann, S. Schmidt & G. Ricken (Hrsg.), Handbuch Rechenschwäche, 375–395. Beltz: Weinheim.
(2017).
Konzeption des Entwicklungsverbundes, Diagnose und Förderung heterogener Lerngruppen.
In C. Selter, S. Hußmann, C. Hößle, C. Knipping, K. Lengnink & J. Michaelis (Hrsg.), Diagnose und Förderung heterogener Lerngruppen. Theorien, Konzepte und Beispiele aus der MINT-Lehrerbildung, 11–18. Münster: Waxmann.
(2017).
mathel – Lernprozesse in Mathematik mit E-Learning unterstützen.
In I. van Ackeren, M. Kerres & S. Heinrich (Hrsg.), Flexibles Lernen mit digitalen Medien ermöglichen: Strategische Verankerung und Erprobungsfelder guter Praxis an der Universität Duisburg-Essen , (S. 284–292). Münster: Waxmann.
(2017).
2016
Mathematics education competence of professionals in early childhood education - a theory-based competence model.
In C. Benz, A. S. Steinweg, H. Gasteiger, P. Schöner, H. Vollmuth & J. Zöllner (Hrsg.), Mathematics Education in the Early Years - Results from the POEM3 Conference, 2016, 69–91. Springer International Publishing.
(2016).
Primarstufe Mathematik kompakt: PriMakom - Eine webbasierte Selbstlernplattform mit praktischen Impulsen für guten Mathematikunterricht.
Beiträge zum Mathematikunterricht 2016, 1081–1084. Münster: WTM-Verlag.
(2016).
2015
Teacher identity as a theoretical framework for researching out-of-field teaching mathematics teachers.
In C. Bernack-Schüler, R. Erens, A. Eichler & T. Leuders (Hrsg.), Views and beliefs in mathematics education - contribution of the 19th MAVI conference, 1–14. Wiesbaden: Springer.
(2015).
2014
Das Deutsche Zentrum für Lehrerbildung Mathematik (DZLM) – Ziele und Fortbildungsprogramme.
In T. Wassong, D. Frischemeier, P. R. Fischer, R. Hochmuth & P. Bender (Hrsg.), Mit Werkzeugen Mathematik und Stochastik lernen - Using Tools for Learning Mathematics and Statistics, 487–497. Wiesbaden: Springer.
(2014).
DZLM: Modelle, Konzepte und Fortbildungsforschung zu effektiver Lehrerfortbildung.
In J. Roth & J. Ames (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2014, 57–58. Münster: WTM-Verlag.
(2014).
Exploring Mentor Teachers’ Evaluation of CPD Design Aspects.
In S. Oesterle, C. Nicol, P. Liljedahl & D. Allan (Hrsg.), Proceedings of the 38th Conference of the International Group for Psychology of Mathematics Education and the 36th Conference of the North American Chapter of the Psychology of Mathematics Education, 6, 209. Vancouver, Canada: PME.
(2014).
Professionalization of early childhood educators with a focus on natural learning situations and individual development of mathematical competencies: Results from an evaluation study.
In U. Kortenkamp, B. Brandt, C. Benz, G. Krummheuer, S. Ladel & R. Vogel (Hrsg.), Early mathematics learning. Selected papers of the POEM 2012 conference, 275–290. New York: Springer.
(2014).
Wirkungsanalyse zu den Gestaltungsprinzipien von Multiplikatoren- Fortbildungen des DZLM.
In J. Roth & J. Ames (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2014, 2, 1103–1106. Münster: WTM-Verlag.
(2014).
2013
Capturing mathematics teachers’ proffesional development in terms of beliefs.
In YY. Li & J. N. Moschkovich (Hrsg.), Proficiency and beliefs in learning and teaching mathematics - Learning from Alan Schoenfeld and Guenter Toerner, 157–178. Rotterdam: Sense Publishers.
(2013).
Frühe mathematische Bildung - Forschungsbefunde und Förderkonzepte.
In M. Stamm & D. Edelmann (Hrsg.), Handbuch frühkindlicher Bildungsforschung, 543–556. Wiesbaden: Springer.
(2013).
2012
Die KIRA-DVD – Einsatzmöglichkeiten in der Lehreraus- und –fortbildung.
In M. Ludwig (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2012, 689–692. Münster: WTM-Verlag.
(2012).
Underqualified math teachers or out-of-field teaching in mathematics - a neglectable field of action?.
In W. Blum, R. Borromeo Ferri & K. Maaß (Hrsg.), Mathematikunterricht im Kontext von Realität, Kultur und Lehrerprofessionalität. Festschrift für Gabriele Kaiser, 196–206. Wiesbaden: Vieweg+Teubner Verlag.
(2012).
Theory-based design of professional development for upper secondary teachers – focusing on the content specific use of digital tools.
In S. Zehetmeier, D. Potari & M. Ribeiro (Hrsg.), Professional Development and Knowledge of Mathematics Teachers. Oxon: Routledge.
Buch
2019
Das Kira-Buch. Kinder rechnen anders – Verstehen und Fördern im Mathematikunterricht.
Seelze: Kallmeyer.
(2019).
2018
Mathematik unterrichten in der Grundschule.
Seelze: Kallmeyer.
(2018).
2017
Basiswissen Lehrerbildung: Mathematik unterrichten.
Seelze: Kallmeyer.
(2017).
Datenanalyse in der Sekundarstufe I als Fortbildungsthema.
Studien zur Hochschuldidaktik und zum Lehren und Lernen mit digitalen Medien in der Mathematik und in der Statistik. Wiesbaden: Springer Fachmedien.
(2017).
Guter Mathematikunterricht. Konzeptionelles und Beispiele aus dem Projekt PIKAS.
Berlin: Cornelsen.
(2017).
Mit Heterogenität im Mathematikunterricht umgehen lernen – Konzepte und Perspektiven für eine zentrale Anforderung an die Lehrerbildung.
Wiesbaden: Springer Spektrum.
(2017).
Frühe mathematische Bildung – Ziele und Gelingensbedingungen für den Elementar- und Primarbereich.
Opladen, Berlin, Toronto: Budrich.
(2017).
2014
Adaptive Förderung in der elementarpädagogischen Praxis. Eine empirische Studie zum didaktischen Handeln von Erzieherinnen und Erziehern im Bereich Mathematik.
Empirische Studien zur Didaktik der Mathematik. Münster u. a.: Waxmann.
(2014).
Mathe sicher können - Natürliche Zahlen. Förderbausteine zur Sicherung mathematischer Basiskompetenzen.
Berlin: Cornelsen.
(2014).
Konferenzbeitrag (nicht begutachtet)
Submitted
Professionalization of facilitators in mathematics education: a competency framework.
Proceedings of the 44th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, 1. Khon Kaen, Thailand: PME.
(Submitted).
In Press
Facilitators attitude towards learning targets of a professional development course for upper secondary statistics.
Beiträge zum Mathematikunterricht 2019. Münster: WTM-Verlag.
(In Press).
Incidents of professional growth in members of professional learning communities – a case study.
Beiträge zum Mathematikunterricht 2019. Münster: WTM-Verlag.
(In Press).
Fortbildungsmotive fachfremd Mathematik unterrichtender Lehrkräfte.
Beiträge zum Mathematikunterricht 2019. Münster: WTM-Verlag.
(In Press).
Inklusiv und nicht-inklusiv, wo liegt der Unterschied? Vorstellungen von Lehrpersonen zur Konstruktion und Transmission mathematischen Wissens.
Beiträge zum Mathematikunterricht 2019.
(In Press).
2018
Gegenstandsspezifische Lernprozesse von Lehrkräften sichtbar machen – Portfolioarbeit im Rahmen eines Fortbildungsprojektes zu inklusivem Mathematikunterricht.
In Fachgruppe Didaktik der Mathematik der Universität Paderborn (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2018, 261–264. Münster: WTM-Verlag.
(2018).
Kognitive Dispositionen angehender Multiplikator_innen im Kontext der Planung von Fortbildungsveranstaltungen zum Thema „Rechenschwierigkeiten".
Beiträge zum Mathematikunterricht 2018, 1983–1986. Münster: WTM-Verlag.
(2018).
Erfassung fachdidaktischer Kompetenz fachfremd Mathematik unterrichtender Lehrkräfte bei der Auswahl von Aufgaben nach einer Qualifizierungsmaßnahme.
In Fachgruppe Didaktik der Mathematik der Universität Paderborn (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2018, 1215–1218. Münster: WTM-Verlag.
(2018).
Kompetenzzuwächse von Lehrkräften in einer Fortbildung zum Thema Stochastik und dem Einsatz digitaler Medien, gemessen mit Hilfe von retrospektiver Kompetenzselbsteinschätzung (ReKoS).
In Fachgruppe Didaktik der Mathematik der Universität Paderborn (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2018, 1311–1314. Münster: WTM-Verlag.
(2018).
Qualifizierung fachfremd unterrichtender Lehrkräfte zur Stochastik.
In Fachgruppe Didaktik der Mathematik der Universität Paderborn (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2018, 1623–1626. Münster: WTM-Verlag.
(2018).
Unterrichtsentwicklung durch Professionelle Lerngemeinschaften – Umsetzung der Inhalte einer Fortbildung in konkreten Unterricht.
In Fachgruppe Didaktik der Mathematik der Universität Paderborn (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2018, 651–654. Münster: WTM-Verlag.
(2018).
2017
Fachbezogene Kompetenzen fachfremd Mathematik unterrichtender Lehrpersonen zum Themenfeld Algebra vor und nach einer Qualifizierungsmaßnahme.
In U. Kortenkamp & A. Kuzle (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2017, 1255–1258. Münster: WTM-Verlag.
(2017).
Kompetenzzuwachsmessung bei Lehrkräftefortbildungen durch retrospektive Selbsteinschätzung am Beispiel von „Stochastik kompakt“.
In U. Kortenkamp & A. Kuzle (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2017, 1259–1262. Münster: WTM-Verlag.
(2017).
Mathematik inklusiv – Qualifizierungsmaßnahme für fachfremd unterrichtende SonderpädagogInnen.
In U. Kortenkamp & A. Kuzle (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2017, 1235–1238. Münster: WTM-Verlag.
(2017).
Professionelles Wissen von Lehrkräften zum Thema bedingte Wahrscheinlichkeiten und stochastische Unabhängigkeit.
In U. Kortenkamp & A. Kuzle (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2017, 91–94. Münster: WTM-Verlag.
(2017).
Die Bedürfnisse von Fortbildenden für Lehrpersonen – Ausgewählte Ergebnisse aus der Evaluation einer Qualifizierung von Multiplikatorinnen und Multiplikatoren.
In U. Kortenkamp & A. Kuzle (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2017, 1263–1266. Münster: WTM-Verlag.
(2017).
Fortbildungen von Grundschullehrkräften – Qualitative Untersuchungen von qualifikationsheterogenen Lerngruppen.
In U. Kortenkamp & A. Kuzle (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2017, 1255–1258. Münster: WTM-Verlag.
(2017).
Guter Mathematikunterricht – Evaluation einer Ausbildung zu Multiplikator_Innen für Fortbildungen von Grundschullehrpersonen.
In U. Kortenkamp & A. Kuzle (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2017, 1243–1246. Münster: WTM-Verlag.
(2017).
Verknüpfung von Präsenz- und Distanzphasen in Lehrerfortbildung.
In U. Kortenkamp & A. Kuzle (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2017, 1405–1406. Münster: WTM-Verlag.
(2017).
Psychometric evaluation of a questionnaire measuring teacher beliefs regarding teaching with technology.
In B. Kaur, W. K. Ho, T. Lam Toh & B. H. Choy (Hrsg.), Proceedings of the 41st Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. PME 41, Singapore, July 17-22 2017, pp. 265-272. Singapore: National Institute of Education, Nanyang Technological University.
(2017).
2016
Fortbildung von Grundschullehrkräften im Bereich der Stochastik – Qualitative Untersuchung von qualifikationsheterogenen Lerngruppen.
In A. Susanne Steinweg (Hrsg.), Inklusiver Mathematikunterricht – Mathematiklernen in ausgewählten Förderschwerpunkten – Tagungsband des AK Grundschule in der GDM 2016, 77–80. Bamberg: University of Bamberg Press.
(2016).
Mathematikfortbildungen mit E-Learning gestalten.
In I für M und I. Heidelberg (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2016, 1249–1252. Münster: WTM-Verlag.
(2016).
2015
Ffunt@OWL: Qualifizierung fachfremd Mathematik unterrichtender Lehrerinnen und Lehrer im Regierungsbezirk Detmold (NRW).
In F. Caluori, H. Linneweber-Lammerskitten & C. Streit (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2015, 608–611. Münster: WTM-Verlag.
(2015).
Mathematikbezogene Beliefs fachfremd unterrichtender Lehrerinnen und Lehrer zu Beginn einer Qualifizierungsmaßnahme.
In F. Caluori, H. Linneweber-Lammerskitten & C. Streit (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2015, 604–607. Münster: WTM-Verlag.
(2015).
2014
GeKoDyn: Eine Fortbildungsreihe zur dynamischen und kompetenzorientierten Sicht auf die euklidische Geometrie.
In J. Roth & J. Ames (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2014, 181–184. Münster: WTM-Verlag.
(2014).
Wie können fachfremd unterrichtende Mathematiklehrkräfte durch Lehrerfortbildungen effektiv unterstützt werden?.
In J. Roth & J. Ames (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2014, 221–224. Münster: WTM-Verlag.
(2014).
Wie „multiplizieren“ Mathematikmultiplikatoren in ihren selbst gestalteten Lehrerfortbildungsmaßnahmen?.
In J. Roth & J. Ames (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2014, 687–690. Münster: WTM-Verlag.
(2014).
2013
Lehrerfortbildungen als berufsbegleitende Erwachsenenbildung: Einfluss von Vorwissen und Auswirkungen auf die Praxis.
In G. Greefrath, F. Käpnick & M. Stein (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2013, 842–845. Münster: WTM-Verlag.
(2013).
Praxisorientierte Fortbildungsdidaktik am Beispiel der Planung und Durchführung einer Stochastikfortbildung.
In G. Greefrath, F. Käpnick & M. Stein (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2013, 584–587. Münster: WTM-Verlag.
(2013).
Stochastikfortbildner fortbilden: ein projektorientiertes Konzept zur Multiplikatorenqualifikation.
In G. Greefrath, F. Käpnick & M. Stein (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2013, 148–151. Münster: WTM-Verlag.
(2013).
Umgang mit Heterogenität - ein Modul einer NRW-Multiplikatorenqualifizierung.
In G. Greefrath, F. Käpnick & M. Stein (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2013, 870–873. WTM-Verlag.
(2013).
Was sollten Mathematik-Fortbildner über das Thema statistische Verteilungen in der Sekundarstufe I wissen? — Anwendung eines Modells zum Professionswissen im Rahmen einer DZLM-Multiplikatorenqualifizierung.
In G. Greefrath, F. Käpnick & M. Stein (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2013, 1066–1069. Münster: WTM-Verlag.
(2013).
Zeitschriftenartikel (nicht begutachtet)
2019
Erfordernisse, Konzepte, Erfahrungen – Fortbildungen für fachfremde Mathematik Unterrichtende.
Lernende Schule, 85, 30–34.
(2019).
Fachfremde Lehrkräfte fortbilden – Erfahrungen als Fortbildnerin.
Lernende Schule, 85, 35–37.
(2019).
2016
PIK und AS. Ein neues Kooperationsprojekt fördert den Mathematikunterricht an Niedersachsens Grundschulen.
SchulVerwaltung, 12, 334–336.
(2016).
2013
Das Deutsche Zentrum für Lehrerbildung Mathematik (DZLM).
GDM-Mitteilungen, 94, 6–10.
(2013).
Herausgeberwerk
2020
Professionsorientierung in der Lehrerbildung. Kompetenzorientiertes Lehren nach dem 4-Component-Instructional-Design-Modell.
Wiesbaden: Springer Fachmedien.
(Hrsg.) (2020).
2018
Mathematikfortbildungen professionalisieren - Konzepte, Beispiele und Erfahrungen des Deutschen Zentrums für Lehrerbildung Mathematik.
Wiesbaden: Springer.
(Hrsg.) (2018).
2017
Mathe sicher können - Sachrechnen. Förderbausteine zur Sicherung mathematischer Basiskompetenzen.
Berlin: Cornelsen.
(Hrsg.) (2017).
Mathe sicher können - Sachrechnen. Handreichungen für ein Diagnose- und Förderkonzept zur Sicherung mathematischer Basiskompetenzen.
Berlin: Cornelsen.
(Hrsg.) (2017).
Tagungsband